domingo, 24 de mayo de 2009

VALORACIÓ MATERIAL

  • WEBQUEST ANALITZADA:

"Conocernos para entendernos" 







El recurs és una Webquest titulada "Conocernos para entendernos" en la que través dels valors d'un nucli de convivència tant important com és la família, el qual és un pilar bàsic en totes les cultures, es treballarà els valors de la convivència, la tolerància i la interculturalitat en general, amb l'objectiu educatiu general de conèixer els aspectes més rellevants de les diferents cultures per arribar a entendre-les, respectar-les i afavorir la seva convivència.
Les tasques i el procés que proposen consistiran en que els alumnes adoptin un rol de periodistes per realitzar de forma cooperativa l'anàlisis de les característiques principals dels nuclis familiars de diverses cultures per posteriorment intercanviar les informacions, impressions, opinions, etc., a nivell de gran grup. Concretament, aquí és on les NNTT, sobretot amb l'ús d'internet, tenen un paper fonamental per realitzar la recerca d'informacions, imatges, etc.
Així mateix, dir que el grup de destinataris als quals va dirigida aquest recurs són als alumnes d'escoles d'adults, tot i que menciona el seu possible ús en altres contextos, com és l'educació formal i/o informal, i en franges d'edat a partir de l'ESO. Pel que fa als aspectes més rellevants i generals sobre el potencial educatiu d'aquesta Webquest, dir que el fet de partir del centre d'interès de l'estructura familiar pot arribar a ser un element d'interès i motivació important pels destinataris, doncs fa referència a un nexe comú identificatiu que comparteixen totes les cultures, i el seu anàlisis pot ser un gran suport per treballar i fomentar valors bàsics per la multiculturalitat com són la tolerància, el respecte, etc. A més, el fet de compartir a nivell de grup els nous coneixements adquirits de les diferents cultures, i aquesta recerca la realtizin en grup, fomenta el treball col·laboratiu entre els alumnes.
A continació, un altre punt a realçar, és el fet que aquesta activitat fomenta un trencament amb l'etnocèntrisme de la percepció de l'estructura familiar, donant a conèixer les diferents formes que adopten aquestes estructures, així com és molt important el paper de mediador del professor en l'activitat de debat per fomentar l'empatia i la valoralització de les diferencies i similituds.
Tanmateix, considero que aquesta activitat, per les seves característiques, seria més adequada que anés dirigida a alumnes de Primària o Secundària, doncs l’anàlisi del grups familiar i les organitzacions poden ser molt més identificatius, podent servir de centre d'interès atractiu per aquestes franges d'edat. A més, les activitats proposades no donen lloc a la creativitat dels alumnes, ja que el quadre a omplir té uns límits estrictes que condicionen les aportacions dels alumnes, així com no tenen en compte l'evolució que l'estructura familiar ha realitzat en els darrers anys.
Altrament, a un nivell més concret en relació amb la interculturalitat, dir que aquesta activitat la podem catalogar en un nivell bàsic o d'intercanvi de coneixement entre les cultures, ja que potencia aquesta descoberta mitjançant la recerca a internet, així com el pluralisme cultural doncs es pretén promoure que els alumnes siguin capaços de deixar de banda els criteris de la seva pròpia cultura en el judicis de les altres, en altres paraules, deixar de banda el relativisme cultural.
Per últim, dir que aquesta activitat defensa una posició intercultural forta o de màxims doncs té un rerafons en les seves actuacions orientat vers la participació de tots els grups que formen la societat en el reconeixement i l'intercanvi de cultures.

No hay comentarios:

Publicar un comentario