viernes, 15 de mayo de 2009

WEBQUEST




  • WEBQUEST: Llegendes de dracs al món


http://www.phpwebquest.org/catala/webquest/soporte_derecha_w.php?id_actividad=3631&id_pagina=1





La WebQuest “LLEGENDES DE DRACS AL MÓN” pretén oferir un material flexible i atractiu per l’alumnat i el professorat amb la finalitat de treballar l’interculturalitat mitjançant la literatura popular com són els mites i les llegendes a través d’un nexe comú que totes elles comparteixen: l’animal mitològic del drac. Per consegüent, es fomentarà, mitjançant l’anàlisi de la figura del drac, una aproximació a la literatura popular i llegendes de les diferents cultures tot potenciant els coneixement de les cultures que coexisteixen al món i a la societat.
Aquest recurs, tot i que en un principi, està dirigit als alumnes de 1r d’ESO, es pot utiltizar amb altres franges d’edat.

6 comentarios:

  1. Visc a l´Alt Empordà i treballo en un CEIP de la Costa on any darrera any treballen la setmana de la multiculturalitat i un dels anys van fer referència als contes i llegendes d’ arreu del món i va ser francament curiós com moltes de les fàbules i llegendes es repetien en les diferents cultures i països adaptant les ¨moralejas” als seus principis.

    Trobo per tant, del tot original la idea de la llegenda de Sant Jordi i més en les dates que hem hagut de desenvolupar i entregar la nostra webquest; sembla talment que és el mateix drac,el de Sant Jordi, que ha de sobreviure en les diferents cultures tot adaptant-se als costums dels diferents països.Potser és realment complicat l’ objectiu que es demana: El fet de transmetre allò que es considera més representatiu del lloc d’ origen de la llegenda, el país, costums i cultures; ja que suposo que en són moltes les coses representatives i és dificil d´escollir.Penso però, que hi ha a l´abast dels alumnes informació suficient sobre el que cal cercar amb els enllaços corresponents i que per tant amb tota la informació que es presenta, els alumnes són capaços d´arribar a la conclusió que si els llocs tant llunyans i cultures tan diferents comparteixen els mateixos símbols és que no som tant diferents com semblem.

    M´agrada molt com està estructurada l’ avaluació; sobretot trobo del tot encertats els ítems als quals fa referència tals com: el vocabulari, el coneixement, la seqüencia i l´ús de les noves tecnologies en el desenvolupament de l’ activitat; pel que fa a la guia del professorat em sembla molt positiu que es faci referència als continguts tractats.Un cop llegida tota la webquest penso que respon a un nivell d’ interculturalitat entre el bàsic i el mitjà.

    ResponderEliminar
  2. Trobo que la vostra webquest parteix d'una temàtica molt original i que té la voluntat d'acostar diferents cultures per mitjà d'un personatge comú, buscant un punt de semblança entre les diferents cultures i donant la impressió de veure la cultura des del punt de vista de l'universalisme: on les concrecions específiques de cada cultura es poden considerar com a variacions del mateix tema.
    Pel que fa al disseny de la webquest trobo que heu fet un treball molt gran per a la recerca d'informació per justificar aquest personatge comú, però potser hi ha massa pàgines on buscar-la i això pot despistar els alumnes. D'altra banda el disseny gràfic el trobo molt ben treballat, atractiu i motivador per als alumnes, a més d'integrar un gran nombre de noves tecnologies per a la realització de les activitats: plantilles de text, presentacions Power Point, recerca a la web, ...
    Si analitzem la webquest des del punt de vista de la interculturalitat crec que aquesta es trobaria dins un nivell dèbil, on els alumnes fan una recerca d'informació i l'exposen als seus companys; però no ho ha un veritable debat entre els alumnes, no apareix un intecanvi d'idees ni es defensen diferents postures. D'altra banda, el fet que la webquest es faci en grup, provoca la necessitat de la col·laboració entre els diferents membres del grup i un intercanvi d'idees dins del grup.

    ResponderEliminar
  3. La vostra proposta m'ha semblat molt interessant. Només llegint el títol, he tingut moltes ganes de començar-la a mirar.
    Considero que aconseguiu una cosa molt important: fer entendre que entre totes les cultures, siguin d'on siguin, hi poden haver moltes similituds.
    Partiu d'un fet cultural molt específic i nostrat, La llegenda de Sant Jordi, que a partir del vostre treball, resulta que també és "nostrat" en altres països i continents.
    Així s'aconsegueix trobar punts comuns dins d'aquesta diversitat que permeten una major unió des de la diferència.
    Podríem dir, doncs, que parteix des de l'etnocentrisme, però, tal i com es diu a "El nou valor de la diferència" de Joaquim Bertran, l'objectiu seria el d'assolir "la intersecció i cruïlla de cultures amb la formació de noves identitats barrejades".
    I crec que la vostra proposta ho aconsegueix.

    ResponderEliminar
  4. M'oblidava de comentar-vos que, com a activitat final, podríeu proposar fer un Conte del Drac de lAula en què de ben segur hi apareixerien referències a totes le històries que hagin pogut trobar.
    Seria una activitat que uniria el grup, sigui quina sigui la seva composició.

    ResponderEliminar
  5. Considero que el centre d’interès que heu escollit és molt encertat, ja que el tema de les figures mitològiques és atractiu i crida l’atenció de molts nens i nenes. Tanmateix, us heu centrat en el drac, l’animal que per Sant Jordi agafa més protagonisme! M’encanta. És interessant analitzar la figura del drac i tot el que representa, i veure com pot amagar trets d’identitat de cada cultura.
    El fet que us hagueu centrat en un sol aspecte per tal de treballar la interculturalitat ajuda a evitar generalitzacions i acotar la reflexió cap a interessos més concrets.
    Aquesta webquest potencia el treball cooperatiu i alhora permet manejar diferents aplicacions informàtiques. L’ús del power point també és molt encertat ja que és fàcil d’utilitzar i permet compartir la informació obtinguda amb els companys, a partir de l’exposició en diapositives.

    ResponderEliminar
  6. Davinia , la webquest que heu realitzat és molt original, treballar el tema de les diferents cultures (diversitat) amb un mateix personatge (el drac) dona lloc a que les concrecions especifiques de cada cultura (trets d’identitat) es considerin com variacions d’un mateix tema (universalisme), el tema de les figures mitològiques acostuma a ser molt atractiu i a molts nens i nenes aquest “mon màgic” els hi crida molt l’atenció, per tant poden treballar molt a gust. Es centre en un sol aspecte per tant s’evita també generalitzacions.
    Aquest recurs potencia el treball cooperatiu, i dona lloc a que es treballi diferents aplicacions informàtiques, com es el power point, malgrat que crec que són moltes, amb menys aplicacions el resultat haguera estat el mateix.
    L’estructura de l’avaluació està molt be.
    Des del punt de vista de la interculturalitat crec que es trova dins un nivell bàsic i mitjà, ja que els alumnes fan una recerca d’informació i l’han d’exposar a la resta de companys i nomes dona lloc a un intercanvi d’idees dins el grup.
    Sincerament m’ha agradat molt, FELICITATS.

    ResponderEliminar